اخبار

آمادگی و کاهش آسیب برای طوفان

این متن توسط یک پزشک متخصص نوشته شده است.

انواع طوفان به طور کلی عبارتند از (۱) ‌طوفان همراه با بارندگی، (۲) طوفان بدون بارندگی، و (۳)‌ طوفان شن. به عبارت دیگر، انواع طوفان می‌تواند شامل طوفان تر، طوفان خشک، و طوفان همراه با شن و گرد و غبار شدید یاشد. 

طوفان همراه با بارندگی می‌تواند به سیل و آب‌گرفتگی منجر شود. درمورد آمادگی و کاهش آسیب برای سیل به اینجا و یا اینجا مراجعه کنید. برای طوفان و وزش باد همراه با شن و گرد و غبار، به اینجا یا به اینجا مراجعه کنید.

شدت طوفان، بر اساس سرعت وزش باد تعیین می‌شود. وقتی سرعت باد از حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت بیشتر باشد یا پیش‌بینی شده باشد، می‌تواند درجات مختلف تند‌باد یا طوفان باشد، و می‌تواند به صدمه جانی و تخریب ساختمان‌ها و منجر شود. یعنی وضعیت اضطراری است. باد بسیار شدید (یا تندباد ضعیف) (۵۰ تا ۶۱ کیلومتر در ساعت)، مرحله بینابینی میان وضعیت غیر اضطراری و وضعیت اضطراری (تند باد یا طوفان) است. جزییات بیشتر در مورد طبقه‌بندی شدت باد و طوفان در اینجا آمده است.

انواع اقدامات لازم برای مراحل آمادگی، هشدار، حین طوفان، و بعد از طوفان، بسته به نوع طوفان و شدت طوفان متفاوت است. 

آمادگی قبل از طوفان

اگر طوفان همراه با بارندگی است، به راهنمای آمادگی و کاهش آسیب برای سیل به اینجا و یا اینجا هم توجه کنید.

آمادگی در خانه و محل زندگی

– آگاهی: 

به اخبار و پیش‌بینی‌ها توجه کنید که بتوانید از قبل و به موقع آماده شوید. از منابع مختلف مانند وسایل ارتباط جمعی، از پیش‌بینی‌های وزش باد شدید، طوفان، و یا بارندگی شدید و سیل، مطلع شوید. بسته به نوع و شدت طوفان پیش‌بینی شده، اقدامات مربوط به مراحل قبل از طوفان، حین طوفان، و بعد از طوفان را انجام دهید. 

درز بندی: 

درزهای پنجره‌ها و درها و کانال‌های کولر و مانند آن را از داخل بپوشانید. از وسایل و مواد ساده مانند کاغذ، روزنامه، مقوا، پارچه، نایلون، و ملافه همراه با چسب کاغذی و نواری استفاده کنید. از حصیر و چوب و مقوا می‌توان برای تقویت کردن درزبندی پنجره‌های بزرگتر یا جایی که شیشه آن شکسته است استفاده کرد. پشت شیشه‌های بزرگ را به صورت ضربدری چسب بزنید و یا با پتو یا مقوا بپوشانید.

– محکم کردن اجسامی که ممکن است کنده و پرت شوند:

وسایل و یا لوازم قابل جا به جا شدن در حیاط و ایوان و جاهای مشابه را در جایی محکم کنید. شاخه درختانی را که ممکن است در چنین شرایطی بر روی منزل شما بیافتد را هرس نمایید. همچنین برای جلوگیری از گرفتگی، ناودان‌ها و لوله‌های خروجی را پاک نگه دارید.

– وسایل خروج:

در مورد طوفان شن، وسایلی مانند چوب یا تبر یا بیل را برای باز کردن یا شکستن در یا پنجره در داخل اتاق بگذارید. اگر ارتفاع شن و ماسه تا پشت درها و یا پنجره‌ها بالا بیاید، برای خروج از اتاق به آن‌ها نیاز خواهید داشت. چراغ قوه و باتری. 

– ماسک یا پارچه:

برای پوشاندن دهان و بینی و نیز چشم‌ها، ماسک یا پارچه آماده داشته باشید.

– داروها:

چنانچه افرادی در خانوار هستند که دارو یا داروهایی را برای بیماری مصرف می‌کنند، مطمئن شوید که آن داروها را برای مصرف حداقل چند روز در دسترس داشته باشید. خصوصا برای بیماران مبتلا به آسم، بیماری‌های ریوی، و بیماری‌های قلبی و فشار خون. 

– آب و غذا:

نوشیدن آب و سایر مایعات به افراد کمک می‌کند که شدت تنگی نفس و مشکلات ریوی ناشی از شن و ریزگردها کمتر شود (طوفان شن). 

– تهیه کوله‌پشتی وضعیت اضطراری:

در مواقع عجله برای ترک خانه، داشتن کوله پشتی وضعیت اضطراری می تواند از اتلاف وقت گران بهای شما در این شرایط جلو گیری کند. برای جزییات تهیه کوله پشتی وضعیت اضطراری، به اینجا و یا اینجا مراجعه کنید.

– همسایگان:

همسایگان خود را بشناسید زیرا ممکن است برای آماده شدن در مقابل طوفان به کمک شما نیاز داشته باشند. در زمان وضعیت‌های اضطراری مانند طوفان و سیل شما می‌دانید چه کسی در همسایگی شما زندگی می‌کند و می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. 

آمادگی از نظر رفت و آمد

تا حد امکان، زمان رفت و آمد افراد خانواده را طوری تنظیم کنید که قبل از شروع طوفان به خانه رسیده باشند. برخی دیگر از توصیه‌های عمومی عبارت است از: استفاده نکردن از موتورسیکلت‌ و دوچرخه، عدم تردد در مجاورت ساختمان‌های در حال ساخت، تابلوهای مستقر در سطح شهر، تیرهای برق، کابل‌‌های فشار قوی و عدم تجمع در محدوده و محل وقوع حوادث احتمالی. 

اقدامات در زمان طوفان

اگر طوفان همراه با بارندگی است، به راهنمای آمادگی و کاهش آسیب برای سیل در اینجا و یا اینجا هم توجه کنید.

– اگر در خانه یا سایر مکان های سر بسته هستید: 

در خانه یا مکان سربسته بمانید و با ماسک یا پارچه، دهان و بینی و چشم‌ها را بپوشانید. از پنجره‌ها و درها و دیوارهای خارجی دور بمانید. کسی سیگار نکشد. به دلیل احتمال قطع برق از آسانسور استفاده نکنید. تمامی درها، دریچه‌ها و پنجره‌‌ها را بسته نگه دارید. دو شاخه وسایل برقی را از پریز بیرون بکشید. 

اگر طوفان بدون بارندگی است (بدون باران و برف و تگرگ)، پناه گرفتن در زیرزمین یا در یک اتاق یا محوطه کوچک در قسمت داخلی خانه که پنجره شیشه‌ای و اجسام قابل افتادن و پرت شدن ندارد، بهتر است. اگر طوفان همراه با بارندگی است، در زیرزمین پناه نگیرید.

– اگر در فضای باز هستید:

اگر در فضای باز هستید و نزدیک‌ترین مکان سربسته از چیزی حدود ۲۰ تا ۵۰ متر (بسته به شرایط) دورتر است، پشت جایی که مانعی سر راه باد است پناه بگیرید و بینی و دهان و چشم‌های خود را با دستمال یا پارچه بگیرید. شاخه‌های درخت‌ها ممکن است بشکنند و به سر و بدن شما برخورد کنند. شهروندانی که در معابر و فضای باز هستند از دویدن پرهیز کنند. از حصارها، دیوارها، تابلوهای تبلیغاتی، بنرها، داربست‌‌های فلزی، و کابل‌‌های برق دور شوید. از پل‌‌های عابر پیاده استفاده نکنید و از آن‌ها دور شوید. از راه رفتن، رانندگی و یا استفاده از هرگونه سواری در مسیر سیلاب اجتناب کنید.

– اگر در وسیله نقلیه هستید:

اگر در حال حرکت هستید، و نزدیک‌ترین مکان سربسته از چیزی حدود ۲۰ تا ۵۰ متر (بسته به شرایط) دورتر است، ماشین را در سمت راست کنار زده و در جایی توقف کنید که ماشین دیگری بعدا از پشت به شما برخورد نکند چون فاصله دید کم می‌شود. زیر درختان و تیرهای برق نگه ندارید. چراغ‌های مه‌شکن ماشین را روشن کنید و کولر اگر دارد خاموش کنید. پنجره‌ها و هواگیر‌ها را ببندید و بینی و دهان و چشم‌های خود را با دستمال یا پارچه یا قسمتی از لباس بپوشانید. رادیو را روشن نگه دارید.

اگر نزدیک‌ترین مکان سربسته در فاصله قابل دسترس است بینی و دهان خود را با پارچه بگیرید و به آنجا بروید. مکان سربسته‌ای که خودش با طوفان ممکن است خراب شود به درد پناه گرفتن نمی‌خورد.

اقدامات بعد از طوفان

به راهنمای کمک‌های اولیه به افراد آسیب‌دیده و بیمار. در اینجا و یا اینجا توجه کنید.

از اجسامی که ممکن است روی شما بیافتد دوری کنید: شیشه‌های شکسته، نمای ساختمان کنده‌شده یا شل‌شده ساختمان‌ها، تابلوها و بنرها، شاخه‌ها و درختان شکسته، سیم‌های آویزان برق. 

در مورد روش تصفیه آب آشامیدنی در مواقع کمبود آب، به اینجا مراجعه کنید.

در مورد پیشگیری و مقابله با بیماری های اسهالی و وبا، به اینجا مراجعه کنید.

– اقدامات بعد از طوفان همراه با بارندگی: 

به راهنمای آمادگی و کاهش آسیب برای سیل در اینجا و یا اینجا توجه کنید.

– اقدامات بعد از طوفان شن:

بعد از تمام شدن طوفان یا کم شدت شدن وزش باد، افرادی که دچار تنگی نفس شده اند، یا سرفه آن ها خیلی شدید است، یا از حال رفته اند را به درمانگاه ببرید. ذرات شن و گرد و غبار که در چشم ها قرار گرفته اند را با آب ساده بشورید. بینی و دهان خود را با آب بشورید. ببینید شن و گر و خاک از کجای در و پنجره درز گیری شده وارد شده اند تا متوجه شوید برای مرتبه بعد چه کار باید بکنید.

منابع
آمادگی در مقابل مخاطرات طبیعی (زلزله، سیل و توفان) ، وزارت بهداشت ایران، ۱۳۹۵
اقدامات مقابله با بلایای طبیعی. دانشگاه علوم پزشکی ارومیه . شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم
دفترچه آمادگی در مواقع اضطراری (زلزله ،سیل و توفان، گرمای مفرط هوا)، در ایالت مینه سوتا، ایالات متحده
Dust storms , Maricopa Country. Phoenix, Arizona

Dust storms , NSW Government

Severe Storms , Government of Canada

Storm preparedness , Newfoundland and Labrador 

Wind & Storm Preparedness , City of Surrey

Beaufort Wind Scale , USA National Weather Service 

Beaufort wind scale table , Government of Canada

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

28 ژوئن 2024 7.54 ب.ظ

وقتی رژیمی به  مرحله‌ی «پوسیدگی» و «زوال» می‌رسد نشانگر آن است که مردم کشوری که تحت حاکمیت آن قرار داشته، بنا به دلایل مختلف نتوانسته‌اند آن را کنار بزنند. چنین رژیم‌هایی شاید سرنگون نشوند…

26 ژوئن 2024 9.49 ب.ظ

این متن توسط ۳ پزشک متخصص و عمومی مورد بازبینی، بازخورد، و ویرایش قرار گرفته است. (منبع: امدادگران انقلاب. https://t.me/emdadgarane401/381) اصل اساسی مقابله با گازهای شیمیایی، عبارت است از به حداقل رساندن…

26 ژوئن 2024 7.09 ب.ظ

این متن توسط ۳ پزشک متخصص و عمومی مورد بازبینی، بازخورد، و ویرایش قرار گرفته است. با توجه به افزایش روزافزون حوادث و بلایا مانند سیل و طوفان و آتش سوزی، ممکن است لازم شود خانه خود را ترک کنید.…

26 ژوئن 2024 2.39 ب.ظ

این متن توسط یک پزشک متخصص نوشته شده است. آمادگی در مرحله قبل از وقوع زلزله (خلاصه) وضعیت استحکام محل زندگی و کار خود را بررسی و آنرا ایمن کنید. کیف و کوله امداد و نجات و تجهیزات لازم دیگر را تهیه…

26 ژوئن 2024 2.14 ب.ظ

این متن توسط ۳ پزشک متخصص و عمومی مورد بازبینی، بازخورد، و ویرایش قرار گرفته است. برای بلایایی مانند سیل، به غیر از و بعد از مرحله کسب آمادگی که باید هم از هم اکنون انجام دهید، سه مرحله وجود…

26 ژوئن 2024 12.19 ب.ظ

این متن توسط ۳ پزشک متخصص و عمومی مورد بازبینی، بازخورد، و ویرایش قرار گرفته است.  آمادگی قبل از طوفان آمادگی در خانه و محل زندگی – آگاهی: به اخبار و پیش‌بینی‌ها توجه کنید که بتوانید از…

26 ژوئن 2024 11.44 ق.ظ

رژیم آخوندی بار دیگر در یکی از بدترین و بحرانی‌ترین موقعیت‌های وجودی عمر تباه ۴۵ ساله‌ی خود، می‌خواهد از طناب انتخابات برای نجات حیات ننگین خویش بهره برد. این سنت دیرینه‌ی نظام ضد‌مردمی…

26 ژوئن 2024 1.19 ق.ظ

این متن توسط ۳ پزشک متخصص و عمومی مورد بازبینی، بازخورد، و ویرایش قرار گرفته است.   آب آشامیدنی سالم از نظر ظاهری: بدون رنگ، بدون ذره‌های قابل دیدن، بدون بو علاوه بر آن: میکروب و مواد شیمیایی…

24 ژوئن 2024 8.53 ب.ظ

Didgah TVد, ژوئن 24, 2024 8:53ب.ظURL:Embed:بیماری، بی آبی، دلار هفتاد هزارتومانی و مشکل کمبود نان: شورش ها در راهند برنامه ویژه قیام اعتراضی – (شماره 469) – کورش عرفانی لینک دسترسی به آخرین مقاله دکتر…